چاپ کردن این صفحه

مرغوبترین پنبه (وش) کشور در اشتهارد رو نابودی است

یکشنبه, 07 خرداد 1391 07:41 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

رئیس شورای اسلامی شهر اشتهارد از نابودی مرغوبترین پنبه (وش) کشور در این بخش خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورا، "محمد صفری" گفت: کشاورزان زحمت کش اشتهارد در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول پنبه همان کالای سفیدی که روزگاری پس از نفت بالاترین ارزآوری صادراتی را برای ما داشت اکنون در مرز نابودی قرار گرفته است.
وی اظهارداشت: عدم برنامه ریزی مناسب، واردات بی رویه، حمایت نکردن از پنبه کاران، نبود نیروی انسانی برای برداشت این محصول از جمله عوامل کاهش کشت این محصول در منطقه به شمار می رود.
صفری، عدم تسهیلات بانکی و بیمه، نبود ماشین آلات سنگین و مکانیزه در زمان برداشت و قرار ندادن تسهیلات کافی برای آبیاری محصول پنبه را از دیگر عوامل نابودی این محصول در اشتهارد عنوان کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اشتهارد یاد آورشد: اکنون تمام این عوامل سبب شده پنبه کاران اشتهارد به سمت کشت محصولات جایگزین نظیر صیفی جات و یونجه گرایش پیدا کنند.
صفری گفت: کشت محصول پنبه در کشورهای پیشرفته از جایگاه ویژه ای برخوردار است در حالی که این محصول در کشور ما در سال های اخیر به دلیل بی توجهی به دست فراموشی سپرده شده است.
وی اضافه کرد: اشتهارد از دیر باز یکی از قطب های تولید پنبه در کشور محسوب می شد که الیاف آن از نظر مرغوبیت در جایگاه ویژه ای قرار دارد.
به گفته صفری، هم اکنون از هفت هزار هکتار اراضی قابل کشت محصول پنبه، تنها 700 هکتار زیر کشت این محصول قرار دارد و این امر حکایت از نابودی این محصول در منطقه است.
رئیس شورای اسلامی شهر اعلام داشت: این منطقه به دلیل داشتن آب و هوای مساعد می تواند تولید محصول پنبه را بدون آفت زدگی در منطقه تضمین کند.
وی گفت: اکنون کشت محصول پنبه در این بخش به دو صورت سنتی و مکانیزه صورت می گیرد که در شیوه سنتی در هر هکتار 5/3 تن و در شیوه مکانیزه 5/5 تن برداشت می شود.
صفری اظهارداشت: مسئولان می توانند با حمایت و توجه ویژه به پنبه کاران، ارائه تسهیلات مناسب و بیمه محصولاتشان بستر توسعه و گسترش این محصول را در منطقه فراهم آورند.


خواندن 4454 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دهقان

آخرین‌ها از دهقان