چاپ کردن این صفحه

زنگ کم آبی در اشتهارد به صدا درآمد

شنبه, 16 خرداد 1394 08:32 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کمبود و قطعی آب به واسطه خشکسالی ها وکاهش سطح سفره های زیر زمینی، امسال قبل از فرا رسیدن فصل تابستان به سراغ اشتهاردی ها آمد و این روزها ساکنان مناطق شهرک کارمندان و کارگران را با مشکل اساسی مواجه کرده است.

ساکنان شهرک 800 واحدی کارگران و کارمندان اشتهارد با جمعیتی افزون بردو هزار نفر که از قطعی آب رنج می برند برای رهایی از بی آبی مشکلات خود را با مسئولان فرادستی و رسانه ها در میان گذاشتند.

به گفته آنان، چند روزی است که آب این شهرک قطع است و مردم برای تامین آب به دیگر مناطق شهر مراجعه می کنند که آن هم با مشکلات خاص خود همراه است.

شهروندی که خود را سهیلا نیکنام و از ساکنان مجتمع 200 واحدی شهرک کارگران وکارمندان معرفی کرد، گفت حدود 10 روز است مردم این شهرک آب ندارند.

به گفته وی، اداره آب و فاضلاب شهر بدون اطلاع رسانی قبلی اقدام به قطع آب شهرک کرده است.

نیکنام گفت: قطعی مکرر آب و در برخی مواقع که با قطعی برق درمنطقه گرم و کویری اشتهارد همراه می شود، زندگی در این منطقه کویری برای مردم سخت و دشوار می کند.

زهرا بهاروند یکی از ساکنان مجتمع 144 واحدی شهرک کارگران و کارمندان اشتهارد گفت: برخی ساکنان این شهرک به علت قطعی آب به منازل اقوام در دیگر مناطق اشتهارد یا کرج پناه برده اند در حالیکه بسیاری دیگر همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

این شهروند بیان داشت که بیشتر خانواده ها به خرید آب معدنی روی آورده اند لیکن با حقوق کارگری و کارمندی، خرید آب معدنی هم به لحاظ مالی هزینه مضاعف است.

بهاروند از مسوولان شهر خواست برای تامین آب ساکنان این شهرک چاره جویی کنند و حداقل با تانکر سیار آب در اختیار مردم بگذارند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهر اشتهارد گفت: اکنون تاسیسات این اداره با حداکثر ظرفیت کار می کند اما به علت عدم صرفه جویی شهروندان، مناطقی از اشتهارد از جمله شهرک مسکونی کارگران و کارمندان با مشکل کمبود آب مواجه شده است.

منوچهر پورمحمد، افزایش رو به رشد جمعیت مسکن مهر، گرمای شدید در منطقه، فقر سفره های زیر زمینی و شوره زار بودن منطقه را از دیگر عوامل در کمبود آب در این شهرستان عنوان کرد.

پورمحمد اظهار کرد: اکنون بخش اعظم شهر اشتهارد از نعمت آب برخوردار است اما شهرک کارمندان و کارگران به دلیل هم سطح بودن با مخزن ذخیره آب که اکنون در سطح پایین قرار دارد با قطعی آب رو به رو است.

این مسوول اضافه کرد: ساکنان این مجتمع ها باید نسبت به خرید منبع آب اقدام کنند که در زمان پایین بودن سطح ذخیره آب دچار مشکل نشوند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهر اشتهارد گفت: تاکنون برای افزایش سطح مخزن ذخیره آب شهری دو حلقه چاه حفر شده که به علت شوری زیاد، بلا استفاده مانده است علاوه براین یک حلقه چاه دیگر به عمق 185 متر حفاری شده اما به آب نرسیدیم.

پور محمد اعلام کرد: در زمان حاضر آب مورد نیاز ساکنان اشتهارد از طریق 9 حلقه چاه آب شیرین تامین می شود که این تعداد به علت شرایط آب و هوایی منطقه و افزایش رو به رشد جمعیت جوابگو نیست.

وی معتقد است، برای افزایش ذخیره آب در این شهر باید دستگاه آب شیرین نصب کرد و در مدت کمتر از یکسال می توان با استفاده از این دستگاه میزان شوری آب را از چاه های لب شور تفکیک و آب شیرین و با کیفیت در منطقه استحصال کرد.

پور محمد گفت: تحقق این مهم به دلیل پایین بودن املاح موجود در آب اشتهارد امکان پذیر است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهر اشتهارد افزود: تاکنون مجوز نصب دستگاه آب شیرین کن اخذ شده و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده است.

وی اعلام داشت: همچنین مخزنی به وسعت پنج هزار متر مکعب به منظور هدایت و ذخیره کردن آب ساخته است.

پور محمد افزود: به محض اتمام روند قانونی و اداری، نصب تاسیسات مرتبط با دستگاه آب شیرین عملیاتی خواهد شد.

خواندن 1792 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دهقان