چاپ کردن این صفحه

کاهش بیابان زایی مستلزم مشارکت همگانی است

سه شنبه, 26 خرداد 1394 14:12 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: کاهش بیابان زایی در استان و شهرستان ها مستلزم مشارکت همگانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری اشتهارد، "حسین میر رجبی" در آیین روز جهانی بیابان زدایی افزود: امروزه استفاده ناصحیح از الگوی مصرف در زندگی، بخش کشاورزی و صنعتی سبب افزایش بیابان زایی شده است.

وی ادامه داد: افزایش بیابان در استان البرز موجب از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک و نشست زمین می شود.

میررجبی افزود: در حال حاضر 45 هزار هکتار اراضی بیابانی در استان وجود دارد که 24 هزار هکتار از این میزان در اشتهارد و 20 هزار هکتار در شهرستان نظرآباد است.

میررجبی ادامه داد: تاکنون هشت هزار هکتار از اراضی بیابانی اشتهارد و سه هزار هکتار از اراضی شهرستان نظرآباد احیا شده که شش هزار هکتار آن جنگل کاری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: اکنون با اجرای طرح ترسیب کربن به دنبال آموزش و ترویج الگوی صحیح در بخش تولید محصولات کشاورزی، صنایع دستی و شیوه های صحیح در زندگی روزمره افراد هستیم.

میر رجبی اعلام کرد: اکنون این طرح در استان البرز در بخش پلنگ اباد، روستای جارو، مختار باد، نکوجار، جعفرآباد و مرادتپه در حال اجرا است.

وی گفت: هدف نهایی پروژه ترسیب کربن، ایجاد نوعی تحول در منطقه از طریق اجرای عملیات احیایی و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی جوامع محلی با استفاده از رویکرد مشارکتی و جامعه محور است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: در این طرح جوامع محلی در قالب گروه های توسعه روستایی ساماندهی و بسیج می شوند و در برنامه ریزی و انجام فعالیت های طرح مانند انتخاب گونه های گیاهی مناسب، تولید نهال، اخذ وام از طریق صندوق های اعتباری و برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی مشارکت می کنند.

میررجبی اضافه کرد: پروژه ترسیب کربن از طریق ساماندهی جوامع محلی و توسعه مهارتهای حرفه ای آنها موفق شده مدلی مشارکتی و اقتصادی برای احیاء مراتع تخریب شده تدوین و ارائه کند.

وی گفت: انتخاب گونه های گیاهی سازگار با شرایط بیابانی و استفاده از روشهای نسبتا ساده آبخیز داری به افزایش پوشش گیاهی در مناطق احیاء شده کمک می کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ابراز امیدواری کرد اجرای این طرح می تواند علاوه بر ترویج صحیح الگوی مصرف در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و زندگی روزمره و ایجاد اشتغال در منطقه گامی موثر در کاهش بیابان زایی به شمار آید.

خواندن 1111 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دهقان