مشکلات روستاییان گِنگ را در اشتهارد دریابیم

دوشنبه, 05 اسفند 1392 08:38 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

روستای گِنگ دراشتهارد از دهها روستای محروم کشوراست که ساکنان آن اگرچه تقاضایی برای محرومیت زدایی ندارند اما با گشودن چترعدالت بر سرروستاییان بار دیگر شاهد جنب و جوش بهتردرعرصه کار و تولید این روستا خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری، گِنگ واقع در15 کیلومتری شرق شهرستان اشتهارد امروز جمعیت آن به حدود 150 نفر می رسد که در گذشته نه چندان دور جمعیت بیش از جمعیت کنونی بوده اما شواهد نشان می دهد محرومیت ها بخشی از جمعیت آن را روانه شهرها کرده است.

گِنگ واژه آذری است که معنای گشاد را می دهد و نام آن از چشمه منطقه گرفته شده است.

مشکلات اهالی از نبود جاده دسترسی مناسب تا امکانات بهداشتی و درمانی و سایر ملزومات ابتدایی را شامل می شود.

جاده خاکی روستا در فصل بارندگی ها ترددها را دشوار می کند که به گفته روستاییان اگر کسی بیمار شود انتقال آن به بیمارستان یا درمانگاه در اشتهارد سخت و نفس گیر است.

مردم روستا به کار دامداری مشغول هستند که فرآورده های دامی را روانه شهر می کنند.

وقتی به روستا می رسی دراولین نگاه نبود حصار و دیوارچینی در اطراف خانه ها بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کند که خانه های بدون حصار با فاصله ای نامشخص از یکدیگر ساخته شده اند.

یکی از روستاییان می گفت: ساکنان گِنگ در گذشته دور از ساوه به این منطقه آمده اند و اسکان یافته اند.

مردم این روستا به زبان تات که گویش اشتهاردی است آشنایی دارند اما به زبان آذری سخن می گویند.

مردم ساده زیست و بی آلایش روستا از مشکلات خود کمتر سخن به میان می آورند اما می گویند اگر تمام روستاهای ایران آباد شود کل ایران آباد شده است.

یک جوان روستایی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: در کنار کاردامداری، دو سال پیش دانش آموخته رشته کشاورزی شدم اما با وجود رغبت زیاد به سرمایه گذاری در یک طرح کشاورزی، پشتوانه مالی برای تحقق آن ندارم.

وی ادامه داد: اکنون به کار دامداری سنتی مشغول هستم و امیدوارم مسوولان با حمایت از دانش آموختگان روستایی برای ارتقای کمی و کیفی تولید گام بردارند.

شهرستان اشتهارد حدود 15 روستا دارد که روستای گنگ نمونه ای از محرومیت های روستایی در این شهرستان است.

روستاییان اشتهارد حدود پنج هزار و 500 هکتار زمین کشاورزی و باغی دراختیار دارند که علاوه بر کشت گندم و جو و برداشت محصولات باغی، درتولید پنبه و پسته در استان البرز الگو هستند.

کمبود سوخت، نامناسب بودن جاده ها، کمی آب آشامیدنی، محدودیت مراکز بهداشتی درمانی، نبود صنایع تبدیلی و کشاورزی از دغدغه های روستاییان در شهرستان اشتهارد است.

از جمعیت 35 هزار نفری این شهرستان حدود 10 هزار نفر آنان در روستاها زندگی می کنند، محرومیت روستاها هر سال تعداد بیشتری از آنها را روانه شهرها می کند.

در روستای گِنگ سرما و رطوبت به حدی است که روستاییان خانه های خود را در سطوح بالا می سازند.

رئیس شورای اسلامی روستای گِنگ شهرستان اشتهارد گفت: کمبود امکانات روستا به مسوولان شهرستان اعلام کرده ایم اما تاکنون توجهی به آنها نشده است.

"اصغر نباتی پور" افزود: نبود مرکزدرمانی، راه مواصلاتی مناسب، شبکه گاز، وسیله نقلیه و خرابی بافت روستا از جمله مشکلات روستاییان به شمار می رود.

این مسوول گفت: 800 میلیون ریال برای آسفالت روستای گنگ پیش بینی شده اما مسوولان شهرستان اشتهارد آن را نپرداخته اند.

در این حال فرمانداراشتهارد به ساکنان روستای گِنگ و دیگر روستاهای این شهرستان اطمینان داد که درگام نخست تا پایان نیمه اول سال آینده شبکه گاز طبیعی به این روستاها خواهد رفت.

"ابوالفضل اینانلو" افزود: در تلاش هستیم با اولویت بندی برنامه ها، طرحهای مختلفی در زمینه محرومیت زدایی در روستاهای اشتهارد اجرا کنیم.

او گفت: به رغم محدودیت اعتباری در تمام زمینه ها اعم از بهداشت و درمان، تامین آب، جاده دسترسی مناسب، اشتغال و حمایت از تولید برای روستاییان اشتهاردی برنامه داریم.

سخن آخر اینکه امروز و در این وضعیت حساس، تولید در کشور ما در بستر خاک و کشاورزی و توجه به اهالی آبادی هایی است که در گوشه گوشه ایران اسلامی ساکنان آنها با کمترین چشمداشت به سختی کار می کنند و نیازهای شهرها را تامین می کنند.

انتظار تمام دلسوزان این آب و خاک، توجه به آبادانی روستاها از جمله گِنگ است تا ضمن پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، شاهد تولید محصولات زراعی و باغی و فرآورده های دامی نه به شکل سنتی بلکه صنعتی و مدرن باشیم.

بردن امکانات به روستاها و بستر سازی برای تولید در کنار آموزش و ارتقای سلامت بهداشت روستاییان مهمترین گام برای تحقق بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی است.

امروز 70 درصد جمعیت کشور شهر نشین هستند در حالیکه علاوه بر 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی و باغی 30 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد و می توان بخشی از این جمعیت را دربخش کشاورزی متمرکز کرد.

هنر مسوولان کشور و البرز و شهرستان اشتهارد درآن است که بستر تولید و بالندگی را در خاک پرگهر ایران اسلامی و تفکر خلاق ایرانی و مردم توانمند این سرزمین بجویند.

خواندن 1330 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

تصاویر و ویدئوهای ویژه

cache/resized/a3ffdbb28ecf9e623e526f59cbebdebf.jpg
شعب اخذ رای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و
cache/resized/83336be32ff7b4a2101ea59c0c3cdafe.jpg
با حضور در #پای_صندوق_های رای، ایرانمون را با
cache/resized/382676d36409aa1e45aa3c5cb4424c99.jpg
برای اقتدار و سرنوشت کشورم در #انتخابات شرکت می
cache/resized/191fe25d1cf68b105bde81364079cee6.jpg
برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان به مناسبت بزرگداشت
cache/resized/b19016606497ed6d96aa8d7b3fbe3d6a.jpg
فضاسازی و آماده سازی محل برگزاری جشن بزرگ نیمه
cache/resized/4225295ac7d4687c7c8724b0643a8933.jpg
جدول تعرفه عوارض مصوب سال ۱۴۰۳ شهرداری اشتهارد
cache/resized/52531bc639f204afa77486e08ac7a21a.jpg
هرس درختان پارک الغدیر واقع در شهرک وحدت اشتهارد
cache/resized/1629cc96ddf84ea1526e9d14a1a2f9ee.jpg
اجرای طرح جهادی نظافت و پاکسازی بلوار سردار